Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Žemės plėtra

RU EN LT

Detalieji sklypo planai - devintasis pragaro ratas

 

Kas bent kartą Lietuvoje bandė rengti detaliuosius savo sklypo planus, tas ir po daugelio metų prisimins, kiek mėnesių ir net metų sugaišo varstydamas įvairių valdžios institucijų duris, kokio storio dokumentų segtuvus pririnko, su kokia nekompetencija ir kartais bukumu susidūrė.

 

Net tada, kai parengto plano atitikimą teisės aktams patvirtina paskutinė šios grandies institucija – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija, džiūgauti pasiekus finišo tiesiąją dar negalima. Juk laukia „devintasis pragaro ratas“ – savivaldybės tarybos posėdis.

 

Atskiros kunigaikštystės

 

Savivaldybės tarybos posėdyje planą gali patvirtinti, o gali ir nepatvirtinti – net ir be teisinių motyvų. Jeigu kada nors neįtikai kokiam nors vietos politikui, jis gali, pavyzdžiui, paleisti gandą, jog per tavo sklypą eina svarbios miestelio komunikacijų linijos, nors iš tiesų jų ten nėra. Gali imti pasakoti, jog detaliojo plano sprendiniams neva priešinasi bendruomenė, nors jis buvo pateiktas viešai svarstyti ir jokio pasipriešinimo nesulaukė ir nesulaukia.

 

O paleistas gandas savo juodą darbą dirba: kyla ir kitų politikų abejonių, nepasitikėjimo, sudaromos įvairios laikinosios komisijos iš piršto laužtiems faktams tirti. Laikas bėga, numatytos investicijos stringa, nusivylimas valstybe didėja...

 

Panašių ir kitokių pavyzdžių būtų galima pateikti daugybę. Ne paskutinį vaidmenį politikams svarstant detaliuosius planus suvaidina ir noras įtikti tam tikrai savo rinkėjų grupei, ir kitoks suinteresuotumas.

 

„Dauguma valdininkų dirba profesionaliai ir atsakingai, bet savivaldybės politikai – tai atskiros politikų kunigaikštystės ir jų „atkatų“ teritorijos“, – „Ūkininko patarėjui“ sakė žinomas ir karčios patirties turintis architektas, nenorėjęs viešai skelbti savo pavardės. 

 

Kad sklypų detaliųjų planų tvirtinimo savivaldybėse procedūros atliekamos neretai pažeidžiant įstatymus ir kelia piliečiams rimtų problemų, įrodo pernai liepą išleistas Vyriausybės nutarimas „Dėl detaliųjų planų tvirtinimo, kai savivaldybės taryba arba savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės tarybos pavedimu per nustatytą terminą jų nepatvirtina“, ir vėlesnis aplinkos viceministro kreipimasis į savivaldybių vadovus raginant laikytis šalies įstatymų.

 

Matydama savivaldybėse vešinčius įstatymų pažeidimus sklypų detaliųjų planų tvirtinimo stadijoje, aukščiausioji šalies valdžia piliečiams metė gelbėjimosi ratą. Jei savivaldybės detaliojo plano per nustatytą terminą nepatvirtina ir nepateikia motyvuoto atsakymo dėl netvirtinimo, detalusis planas patvirtinamas Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

Palengvino ,,Kryžiaus kelius“

 

2011–ųjų spalio pabaigoje aplinkos viceministras Stanislovas Šriūbėnas šalies savivaldybių merus raštu paragino laikytis įstatymų ir nevilkinti detaliųjų planų tvirtinimo: laiku juos pateikti atsakingiems asmenims, patvirtinti per įstatymo nustatytą terminą, o atsisakius tvirtinti detaliuosius planus, nurodyti teisės aktais pagrįstus motyvus bei laiku apie tai informuoti planavimo organizatorius.

 

Pagal Teritorijų planavimo įstatymą (toliau – Įstatymas), esant teigiamai Inspekcijos išvadai, detalusis planas patvirtinamas ar motyvuotai nepatvirtinamas per 20 darbo dienų nuo organizatoriaus prašymo jį patvirtinti pateikimo dienos.

 

Tačiau karti mūsų piliečių patirtis rodo, kad realiai šis procesas kai kuriose savivaldybėse užtrunka nuo kelių mėnesių iki kelerių metų. Savivaldybių tarybose dirbantys politikai dėl tam tikro suinteresuotumo, asmeninių ambicijų neretai atsisako tvirtinti detaliuosius planus, nė nesiteikdami pateikti įstatymais pagrįstų motyvų. Kartais teisingai ir teisėtai parengtus planus politikų grupės atmeta, remdamosi iš piršto laužtais motyvais.

 

Kad politikų praktikuojamam piktybiškam vilkinimui būtų užkirstas kelias, pernai liepos 13 d. Vyriausybė ir priėmė nutarimą „Dėl detaliųjų planų tvirtinimo, kai savivaldybės taryba arba savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės tarybos pavedimu per nustatytą terminą jų nepatvirtina“ (toliau – Nutarimas).

 

Pagal šį Nutarimą, detaliojo plano organizatorius gali prašymą patvirtinti šį planą pateikti Inspekcijai, jeigu savivaldybė jo nepatvirtino per 20 dienų nuo pateikimo dienos ir nepateikė motyvuoto atsakymo, kodėl jo nepatvirtino.

 

Vietos politikų savi ,,įstatymai“

 

Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui, planavimo organizatoriams kreipiantis į Inspekciją dėl detaliųjų planų tvirtinimo, išaiškėjo, kas iš tiesų vyksta kai kuriose savivaldybėse tvirtinant tuos planus.
Pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybėje, kaip išsiaiškino Inspekcija, detalieji planai per nustatytą terminą net nepateikiami tarybai ar administracijos direktoriui tvirtinti. Arba planavimo organizatoriams čia pateikiami netgi jokių įgaliojimų neturinčių savivaldybės administracijos padalinių atsisakymai tvirtinti tuos planus. O jų nurodomi įvairūs motyvai yra nepagrįsti teisės aktais: pataisyti dviejų detaliųjų planų sprendinius, detaliuosius planus pakartotinai teikti vertinti gamybiniuose pasitarimuose ir t. t.

 

Tad aplinkos viceministras S. Šriūbėnas savo kreipimesi į merus rašo: „Prašome užtikrinti, kad jūsų savivaldybėje detalieji planai būtų laiku pateikiami atsakingiems asmenims, patvirtinami per Įstatyme ir Tvarkos apraše nustatytus terminus, atsisakymai tvirtinti būtų pateikiami planavimo organizatoriams per nustatytus terminus ir juose nurodyti motyvai būtų pagrįsti teisės aktais. Be to, atsiradus aplinkybėms, dėl kurių detalieji planai per nustatytą terminą negali būti patvirtinti, prašome užtikrinti, kad apie tai raštu būtų informuota Inspekcija.“

 

Parengta pagal